Mjölkat, för de behövdes

En ganska vanlig dag  i mitt liv. Åkite till jobbet, hade klass hela förmiddagen i Tema: konst. Eftermiddagen bestod av klass då jag hade lite varierande lekar för de äldre barnen, roligt roligt. Efter jobbet körde jag de få metrarna till skolans när liggande bonde, Genabo som han kallas för att se lite hur han har det.  Stod och snackade en stund innan de var dax för mjölkning. Jag hjälpte Grenabo att mjölka hela hans besättning med kossor. Jag har ju jobbat med kossor och mjölkning för er som inte vet så de var inga problem utan mycket roligt.

Nu har jag just duschat och även ätit en sallad.  Nu har jag ont i huvudet och vila lite.

Här kommer några bilder från mitt tidigare liv, tidigare jobb, som bonde :)


Vanlig dag på jobbet, då

Jag fick köra många olika maskiner, de du ser där är en volvo lastare L30 som lastar på halmbalar. Jag tar kort från traktorn jag sitter i, en John Deere med kopplat 22m släp som jag kör, på släpet lastar vi 7ton halm.

Sedan mjölkade jag kossorna, morgon och kväll

Drog ut kalvar när de behövdes. Allt för att ni skulle få mjölk på bordet. Denna kalven ligger på golvet i stallet när denna bilder togs, den är väl någon minut gammal och jag fick dra ut den för de blev så långdraget för kossan. Detta är första och sista gågnen kalven ser sin mamma (kossan)  den tas direkt efter födsel och lär sig dricka pulver mjölk, äta hö och tycka om vatten i ett litet eget bås. Värdigt? Ja de får du bedöma själv, men så ser de ut.

Efter att kossan har kalvat kan man mjölka henne i nio månader, så får du din mjölk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0