Vecka 15

180 dagar kvar till beräknad förlossning.
Kroppen: Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten. Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.
Från vecka 15 kan du göra ett fostervattensprov. 

Fostret: Huden är i det här stadiet genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone-apparat. Fostrets hud är tunt och täcks av ett tunt skikt hår som kallas lanugo-hår.

Symtom: Haft en eller annan hormonattack i form av att gråta för ingenting, samtidigt som jag skrattar över hur patetisk jag är för att jag gråter över ingenting. Börjar få svårt att dölja min lilla bula och skyler så gott jag kan med de kläder som döljer magen men samtidigt inte på ett misstänktsamt vis. Känner mig mest fet kring magen, som om jag hade några kilon för mycket. I övrigt bryr jag mig väldigt mycket om mitt utseende för tillfället.
Vecka 15 (14+2)

Kommentarer
Postat av: Hanna

Fin mage :) M;an får försöka dölja det så gott de går. Jag höll de hemligt på jobbet tills V22! Fattar inte hur de gick men ändå ;) Haha..

Tror en del i familjen anade något på julafton :P



Grattis igen :) Så kul :)

Kram

2011-04-25 @ 09:01:44
URL: http://hanniie1.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0