Resan till Köpenhamn 20/6

Bättre sent en aldrig med en liten uppdatering och självklart ska ni få veta hur vi hade det i mysiga Köpenhamn.
Tåget från Skövde gick 08:32 innan dess så skulle vi parkera bilen så den stod gratis och under bevakning  tiden vi var borta så det blev på svärmors arbetsparkering inte så långt från stationen. Tåget var sedan så klart lite grand försenat. Eftersom vi hade blivit fel bokade första gången jag bokade så fick vi mat på vägen ner i tåget. Jag hade bokat in oss på ett X2000 i 1.klass och där satt vi nu med varisin god räksmörgås, dricka och hur mycket kaffe vi kunde dricka, vad det nu skulle vara bra för. Tåget blev mer försenat, men vad gjorde det vi var ju på semester.
Vi kom över öresundsbron som jag inte åka tåg på innan men det var en fin vy från tåget. Tågresan var mysigt och inte alls seg, förväntningarna var på topp och den störta frågan var väl hur vi skulle hitta på hotellet. Vi hade slagit in på våra telefoners GPS hur vi skulle gå men tror ni dom var så snabba sedan när vi var i Danmark, näe de var helt snurriga och visste inte vart de hamnat. Vi gick till turist info. och plockade på oss kartor. Jag tog dess värre inte med mig kompassen och trodde hela tiden att det som var uppåt på kartan var det hållet vi gick åt vilket blev helt galet. Mats fick läsa kartan och jag svanskade efter honom, vi gick ganska fel först när jag läste, åt helt fel håll gick vi. Vi hittade hotellet som ändå låg nära stationen.

På hotellet fick vi bo på ett premuim rätt så högt upp i Hotellet, ja här ser ni utsikten från rummet.  Vi slog oss ner i sängen en stund, den var mjuk sedan det obligatoriska badkaret som jag måste  bada i när jag har till gång till ett, lyx.  Vi gick sedan ut en sväng och för att hitta ett ställe vi skulle äta på, vi gick Östergade upp och ner, det är ett litet lummigt område som har hög mysfaktor och många små barer och resturanger.  Vi kom tills lut till ett väldigt centralt torg i Köpenhamn där jag kände igen mig, därifrån hittar jag till vissa ställen. Vi bestämde oss för att äta på torget och samtidigt vila ögonen på de stressade men å så fint klädda danskarna. Det var ju vardag för dem, det är ju måndag. Klockan var väl 18 tiden när vi slog oss ner vid ett bord inne för det det var ingen vidare värme ute. Resturangen heter cafe Norden och där har jag och mina päron ätit innan och är pappa nöjd med maten då är det en bra resturang.
Cafe Norden ligger centralt beläget
Mats åt en hamburgare som var gigantisk och jag åt en sallad där jag pillade bort köttet (eftersom jag inte äter industrikött).  Orkade inte krångla med att jag vill ha vegetariskt för den blir bar fel ändå och den historien får ni höra om senare. Jag drack vatten och för mig hade det räckt med vatten från kranen eller hur jag ska säga men de hade inget annat en svensk ramlösa när jag kom till danmark, de kunde väl åtminstonde ha dansk vatten, hade ju varit intressant att prova något nytt, men icke. Efter det gick vi en lång och mysig promenad hemmåt  fast en annan väg så vi skulle lära oss lite olika sätt att ta oss hem på.
Somnade gott i sängen sedan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0