Vikt och graviditet

Att tänka sig för eller bara fossa så mycket man kan under graviditeten, det är frågan.
Jag som är otroligt mån om mitt utseende, tänker på vad jag äter, men det har jag alltid gjort. Jag har alltid tyckt om glass, smågodis, kakor och sådant men inte i större mängder, och framförallt inte  i massor på samma gång, då mår jag illa och får huvudvärk. 
Jag vägde ungefär 55kg innan jag blev gravid, idag jar jag gått upp runt fyra kilo. Inte så farligt kan man tycka och huvudsaken är ju att man trivs med sin kropp och inte bry sig så mycket om villka siffror vågen visar.


Det är ju upp till var och en om man vill "frossa" och äta mer och kanske onyttigare en vad man gjorde innan man var gravid och jag vet inte om det kan vara ett begär för vissa att äta mer för att dom behöver det, men så är det inte för mig.

Jag skulle helst vilja se mig gått tillbaka till mina 55kg nästa sommar :S Hoppas jag kan fortsätta med mina raska promenader, och förhoppningsvis börja rida igen. Jag har alltid varit smal och trivs med det, det är jag helt enkelt. Mångakan ju gå upp 20kg under graviditeten (vem vet det kanske jag också gör), men är det barnet man bär och alla hormoner som gjort att man gått upp eller är det så att man faktiskt kanske unnat sig lite väl mycket onyttigheter? Vad ska man "skylla" på, ska man skylla på något annat en sig själv? Det är upp till var och en vad man stoppar i sig och det är ditt eget ansvar men klandra då inte någon annan en dig själv. Jag tror inte att man automatsikt går upp 20kg bara för att man är gravid, det måste till något mer.

Vad jag förstått det som så blir många missnöjda med sin kropp efter att fött barn och det behöver inte bara handla om viktuppgång utan och saker som man verkligen inte själv kan rå för utan för barnafödande till som bristningar, slapp hud och hängbröst men det tycker jag också kan vara lite vackert, det bär ju trots allt en historia och något fint. Det är trots allt vanligt att man går upp runt 11-16kg när man är gravid och det känns extremt overkliget, vad tung jag kommer känna mig där i slutet, mycket att kånka runt på.
Sommaren 2010
vår 2011 (16+6)

Kommentarer
Postat av: Sara

att du går upp mellan 12 och 20 kilo under en graviditet är jättevanligt, de vanligaste. Men du får inte glömma att de är i sista dagarna. Barnet väger ju, moderkakan väger, fostervattnet väger och sen inte minst all vätska som en del kroppar samalr på sig under graviditet. Jag gick upp 15 kg ganska precis, men dom va borta efter bara 2-3 veckor. Så de är ju liksom allt som hör till barnet. Jag va mer nogrann med vad jag åt under graviditeten än jag varit innan. Man äter ju inte bara för en själv och man vill att att ena kommande barn ska ha fått en sund start. Sen är de också som så att ju mindre du väger ju mer är de vanligt att du går upp och har kvar "mammakilon" efter förlossningen. Jag gick däremot upp efer att jag slutade amma just för att de tog så hårt på kroppen. Man åt som en gris men hade ändå ingen ork. Och poff så skulle man sluta med de haha. De va svårt. Man ska inte oroa sig för mycket. Äter man sunt och rör på sig hela tiden så ska de inte vara några problem :)

2011-05-07 @ 14:23:06
URL: http://thoughtfulness.soclog.se
Postat av: Hanna

jag gick upp 8kg och hade gått ner dom nästan direkt.. Nu har jag till och med gått ner 4kg till.

När man går upp över 20kg brukar det vara mot slutet och mest vätska. Brukar också försvinna rätt fort.



Äter man som man brukar, inga krusiduller och rör på sig lite så brukar det inte bli så många kilon :)

2011-05-18 @ 13:55:49
URL: http://hanniie1.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0