Många "undringar"

  • Hur går det till på BB?
  • Personalen måste väl också ta rast på förlossningen, hur lyckas dem med det mitt i allt?
  • Hur många kilon kommer jag gå upp?
  • Hur kommer jag må?
  • Tänk om det är fullt på förlossningen, vad gör vi då?
  • Vad är skillnaden på graviditetspennig och föräldrapenning? Går grav.penning  på F-dagarna?
Jag behöver verkligen få börja en föräldrakurs snart så jag får svar på alla mina frågor, den börjar troligvis i Juli då jag bad om att få börja så tidigt som möjligt. Sa också till BM att jag tycker att grupperna ska börja tidigare för allas del, redan från vecka 12 eller nåt så man kan prata med andra om vad som händer med kroppen.
Fick Mats till att läsa i boken "vänta barn" igårkväll i sängen, han bläddra igenom.
Sedan hoppas jag att denna envisa förkyldningen snart ska lägga sig.
Vecka 20 (19+3)

Kommentarer
Postat av: Hanna

-Hur går det till på BB?

Det vet jag inte då vi aldrig var där ;)



-Personalen måste väl också ta rast på förlossningen, hur lyckas dem med det mitt i allt?

Man har en BM och en USKa så antar att dom byter av varandra. På natten är det inte säkert dom har rast inräknat i passet. Det har inte jag i alla fall.



-Hur många kilon kommer jag gå upp?

Jag tror inte du kommer gå upp så mycket. Bara det som bebis, moderkaka, vatten och blod väger :) Typ 8-9kg :P



-Hur kommer jag må?

Detta är ju en svår fråga! ;) Men jag tror du kommer vara trött och kanske lite sliten, men det löser du genom att ta igen lite sömn på dagen ;)

Du återhämtar dig fort :)



-Tänk om det är fullt på förlossningen, vad gör vi då?



Det finns reservrum [eller vad dom nu har dom till] inne på förlossningen, dock finns det inga uttag för lustgas i dessa men annan bedövning går ju att få OM man så önskar.

Det blev fullt när vi låg på förlossningen, dock hade Tove kommit då så vi fick flytta oss till ett rum i andra sidan korridoren. Mitt emot bara så inte alls långt.

Det var då jag fick duscha och till Pers lycka fanns där en säng till honom också ;) Det var där vi var tills läkaren kom och "besiktigade" Tove ;)

Så vi va i förlossningssalen i 3 timmar och i det andra rummet i 3 timmar innan läkaren kom och sen ytterligare en timme innan BM kom och informerade lite innan vi åkte hem :)



-Vad är skillnaden på graviditetspennig och föräldrapenning? Går grav.penning på F-dagarna?



Havandeskapspenning har inget med din föräldrapenning att göra.

Du har rätt till den 60 dagar innan BF och max till 11 dagar innan BF. Men om man orkar/kan jobba istället så kan man göra det. Inte alla som får beviljat havandeskapspenning. Beror på vad man jobbar med och hur graviditeten är.

Vissa blir sjukskrivna istället.

Jag klarade inte av att jobba och hade det jätte tufft då jag jobbade på ett vårdhem som var fördelat på tre våningar = MÅNGA TRAPPOR. Och jag vågade inte ta hissen själv mitt i natten ;)

Hade en hemsk [finns dom som har det värre] foglossning, så när jag jobbat [eller städat hemma] så var jag säng/soff-liggande i två dagar :/

Men i alla fall ;) Jag fick beviljat full havandeskapspenning direkt. och när jag inte hade rätt till den mer, alltså 11 dagar innan BF fick jag börja plocka min föräldrapenning och de tyckte jag va väldigt surt och framför allt eftersom jag gick över 9 dagar också.

Tråkigt att behöva plocka FP när man inte har bebisen i sin famn ju :P



Hoppas inte jag rört till det allt för mycket!? Du får gärna komma med dina frågor så ska jag försöka svara på dom så gott jag kan :)



Kram

2011-05-25 @ 20:20:40
URL: http://hanniie1.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0