Vecka 18

Barnet

Om det är din första graviditet kan det vara bra att veta att det inte är magen som kurrar utan barnet som rör sig. Nu kan du vara riktigt säker på att det finns en baby där inne. Vid det här laget är du förmodligenlika pigg som innan graviditeten och det är möjligt att sexlusten ökar. Höga östrogenhalter i din kropp får blodmängden i bäcken- området att öka. Detta bidrar till att du oftare och snabbare än vanligt blir sexuellt upphetsad. Varsamma samlag under graviditeten är helt riskfritt, men kontakta din MVC om du är orolig. 

Det 16 veckor gamla barnet är nu 12,5-14cm . En enormt aktiv period börjar med rejäla träningspass. Han eller hon vrider och vänder på sig, sparkar och slår. Små luftbubblor som kallas alveoler eller lungblåsor bildas nu i lungorna. Fingrar och tår ser alltmer färdiga ut, och de virvlar och ränder som utgör barnets unika fingeravtryck börjar framträda. Nu ligger ögonen i rätt läge och i tarmen har barnets första avföring samlats - barnbeck. Om det skall bli en pojke så bildas prostatan nu.


Vikt 220: gram.


Mamma
Du kan ha ökat mellan ungefär tre och sex kilo vid det här laget. Det är helt normalt och du kommer att gå upp ännu mer. Det kan kännas konstigt om du är van vid en konstant vikt men viktökning är ett tecken på att allt är som det ska.
JAG har gott upp fyra kilo, jag är piggare men har svårare att sova eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska sova. Är van att somna på mage vilket inte alls går så bra längre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0