Gravid i vecka 40

Mamman

Sista veckan av graviditeten! Du förväntas föda snart, men endast ca 5 procent av alla barn föds på den beräknade förlossningsdagen. Räkna med plus/minus två veckor.

Du kommer tillbaka till barnmorskan på efterträff (efterkontroll) ungefär 6-12 veckor efter förlossningen. Du ringer själv till din barnmorska och beställer tid. Om du behöver preventivmedel så kan du fråga barnmorskan om det då. Amning är inget hundra procentigt skydd mot graviditet. Har du frågor före din efterträff kontaktar du självklart din barnmorska.

 

Barnet

Ditt barn är nu ca 50 cm från topp till tå. Det är fullt utvecklat och kan nu lämna sin trygga tillvaro i livmodern. Ge barnet all din kärlek och omvårdnad. Nästan allt fosterfett är borta och 15 procent av kroppen består av fett. Efter födseln lossnar moderkakan, navelsträngen slutar fungera när barnet tar sina första andetag. Graviditetshormoner kan påverka det nyfödda barnet.

Ego:

Jag sover bara mindre och mindre på nättera. Vaknar men somnar inte om och inte är jag direkt trött på dagen heller.  Bebisen försöker röra på sig så gott den kan imellanåt vilket känns som misshandel inifrån för mig. Har mycket halsbränna och tar tabletter mot det varje dag. Foglossning gör sig oftare påmind en vad sammandragningarna gör men jag hoppas att de snart drar igång på allvar så jag får ut min lilla bebis snart. Får väl vara inställd på att gå över tiden men tänk att om en vecka kan ju bebben var här ute hos mig.

Vecka 20

Vecka 30

vecka 40


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0