Barnmat

Kollat upp lite fakta kring barnmat. Alltså burkmat, sånt som man ger till hunden typ. Personligen när jag tar mat till mig själv eller lagar till mitt barn så brukar jag köra en tredje del av varje kött, grönsaker, pasta/potatis/ris. Men de ärskrämnade hur de delar upp maten i burkmaten, får banet i sig något nyttigt överhuvudtaget?
 

Ingredienser (Nestle potatismos med lax)

Vatten, potatis, sötpotatis, morot, lax (8%), purjolök, rismjöl, vegetabilisk olja (raps, solros), dill och vitpeppar. Grönsaker och rotfrukter 30%. 

Innehåller mest vatten alltså (eftersom det står först)

 

Innehåller 190 g. Ingredienserna är angivna i viktordning.
Innehåll:
Vatten, tomat, skummjölk, nötkött (8%), ris, morot, lök, champinjoner, tomatpuré, risstärkelse, veg. olja (raps), salt, timjan, vitpeppar.
 
förjävligt.
 

Fruktpure från semper, krav.

100% frukt i praktiskt DUO-pack: två smaker i en förpackning!

Ingredienser:
Äpplepuré* 93%, hallonpuré* 7%, antioxidationsmedel (askorbinsyra). * KRAV-ekologisk ingrediens.

NÄRINGSVÄRDE PER 100 GRAM: 
Energivärde Kj
250
energi kcal
60
Protein
0,3 g
Kolhydrater
13 g
varav sockerarter*
10 g
Fett
0,5 g
varav mättat fett
<0,1 g
Fiber
2,0 g
Natrium
<0,01 g
 
En tiondel socker i. Desamma hittade jag i deras fantastiska fruktpurepåsar.

Mild havrevälling naturell VS Mild Päronvälling

Ingredienser (päron)

Mältat vetemjöl, skummjölkspulver, päronjuicekoncentrat (13%) (socker?), vegetabilisk olja, havremjöl, rågmjöl, majsstärkelse, mineralämnen (kalcium, järn, jod, zink), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folacin, B12, biotin och pantotensyra). Total mängd fullkorn i pulvret är 14%.

 

Ingredienser (naturell)

Skummjölkspulver, mältat havremjöl, majsstärkelse, vegetabilisk olja, mältat grahamsmjöl, mältat vetemjöl, mineralämnen (kalcium, järn, jod, zink), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folacin, B12, biotin och pantotensyra). Total mängd fullkorn i pulvret är 32%.

 

 

Ingredienser (Päron, banan yoghurt, Nestle)

Vatten, päronjuice från koncentrat (22 (socker?)%), yoghurt naturell (20%), päronpuré (19%), bananpuré (8,5%), stärkelse och syra (citronsyra). Råvarorna innehåller inte gluten.

1/5 del socker alltså.

 

Ingredienser (Hallon, äpple dryck från Nestle)

Vatten, äpplejuice från koncentrat (41%), hallonjuice (10%) och antioxidationsmedel (askorbinsyra).

40% socker, äcklande.

 

 

Barnmaten från HIPP verkar vara de enda som håller måttet, dessutom ska det vara EKO.

 

 

 


 

 

 


 

 


Kommentarer
Postat av: sofia

Men barnmatsindustrin har gjort det rätt fiffigt för sig ändå, genom att ha alldeles för lite kött i burkmaten får barnen inte i sig tillräckligt med järn. Och då måste föräldrarna köpa deras järnberikade gröt eller välling för att väga upp det PENGAR

Svar: Ja där var de allt fiffiga
Malin

2012-08-18 @ 16:40:48
URL: http://sofiasord.bloggplatsen.se/
Postat av: Hanna

Skrämmande ja! Därför jag gjorde egen mat till Tove. Minst lika smidigt så köper inte argument som:
Burkmaten är smidig att ta med i skötväskan bara när man ska iväg.

För när jag åkte iväg tog jag en burk från frysen med det jag lagat och la i skötväskan. Bara att värma i micron precis som de andra gör!

Svar: Jag tycker inte man är en dålig förälder som ger barn mat. Jag tycker mer det är korkat att slösa pengar på skräpmat, hur svårt är det att använda en mixer?
Malin

2012-08-18 @ 18:13:10
URL: http://hanniie1.blogspot.com
Postat av: Hanna

Precis. Håller med dig. Tar inte så lång tid och jag gjorde så det blev ungefär 7-9 middagar åt gången av varje sort. Så fick ju massor av mat att frysa in och välja mellan när jag lagade.

Enda burkarna jag köpt är katrinplommonpurén, av ren lathet har jag inte orkat koka egen och har inte varit i så stort behov att jag behövt mer än en halv burk typ..

2012-08-19 @ 15:50:28
URL: http://hanniie1.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0