"bör inte kurvan uppdateras"

Pratade med BVC sköterskan ang. vikt/längd kurvan uppdaterades senast, 100 årsedan eller? Jag Skiter i vad kurvan visar på Viola men jag tycker bara den är lite lustig.  Min lilla flicka ligger mitt på och ibland något under, men liten är hon ju har vi konstaterat. Men inte yttepytte liten, hon syns ju trots allt trots att hon kan vara svår att hitta i sin säng ibland. 
 
Jo de där med kruvan, om mitt lilla underverk ligger "mitt på" (oftast) då måste ju de flestats andra barn ligga en del över. Som BVC sköterskan sa förstod hon vad jag menade och skulle ta med sig frågan, och att om man jämför för 20 årsedan (som den nog inte var uppdaterad på) så väger bebisarna mycket mera idag. Det är ovanligt att barnen väger under 3500g som nyfödda utan snarare de och uppåt 4500g, vilket är en ökning med mer en 1,5 kg som hon såg det på 20år. Längre med för den delen. 
 
Vad beror detta sig på undrade jag. Jo sa hon, fels så mår vi så bra här i norden och får i sig de vi behöver och ibland lite mer därtill. Övervikten hos vuxna ökar vilket också kan ha påverkan på barnet i magen. Vi blir allt längre. Men något man däremot ska passa sog för var tydligen att gotta sig allt för mycket under grav. med socker och fett, mer an vad man gjort innan för det går ju till barnet de med, vilket kan bidra till en tyngre bebis. 
Självklart klarar kvinnans kropp av att föda "större" bebisar, enlit BVC sköterskan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0