"stora" bebisar

Just nu får man höra ditten och datten om hur liten VS stor Viola är från olika personer. Jag tycker inte alls det är kul när man blir kommenterade vilken vikt min dotter har eller längd hon är som hon är.  MEN Västvärldens bebisar blir bara större och större vid födsel vad det beror på är oklart men självklart finns det två övervägande faktorer. Dels mår vi mammor så bra under graviditeten, vi KAN äta det vi behöver osv. Dels så blir människans hjärna bara större och större vilket resulterar till att huvudet på bebisen blir större och större. Sen är ju den ärftliga faktorn.
Bra eller anus kan man fråga sig?

Jag kan bara resultera till dom som fått bebisar runt omkring mig där lilla jag har fått en minsta bebisen vid födsel, så på ett sätt känns det som Viola föddes mer en en dag för tidigt, men å andra sidan när jag och Mats räknande efter så borde hon varit beräknad till 8okt 2011.
Min bebis  vägde 3270g och var 50cm lång, en medelbebis kan man tycka, but not any more. Sveriges medelbebis  väger 4000g och är 51cm lång när den föds säger nya studier.

Min mamma har fött tre barn
Hanna 1981 2700g (inte en dag för tidigt eller försent)
Karl 1983 3200g
Mig 2900g (tre veckor för tidigt)
Om vi går till baka ca 30 år så var  medelvikten på bebisen när den föddes  2800-3300g och idag är den uppe på 3500-4000g om ens det räcker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0