snart kan barnen få bo på skolan

Jag tycker att allt mer och mer ansvar läggs på skolan. Inte nog med att man ska lära sig allt mellan himmel och gjord dessutom får många barn lära sig att sitta stilla när de ska äta, att använda kniv och gaffel, att inte vara elaka eller respektlösa mot sina klasskamrater och lärare nu ska även lärarna ringa samtal så fort inte barnen är i skolan.
Av erfarenheter så vet jag att det finns föräldrar som inte ens ringer och sjukanmäler sina barn till skolan, och på vems ansvar ligger de då?  Visst om inte barnet dykt upp under förmiddagen kan ju skolan ringa och kolla anser jag.  De lättaste hade väl varit att varje barn hade någon slags streckkod som regristreades när de kommer innanför  skolans murar samt innanför dörren när de kommer hem. Sedan skickas en regristrering till föräldrar och till skolan att vägen hem gick bra.
 
Eller de andra alltvernativet som ligger en del varmt om hjärtat. föda barnet, vara hemma och ha det "gött" ett år, lämna på dagis 6.30-16:30, laga mat i micron, äta, glo på tv, söva barnet och sen samma visa igen. På helgen får man inte glömma bort att ge bort ungen till mor eller far föräldar i respektive 8 timmar/dag så man själv hinner ta igen sig.  
 
Kanske gick för långt men jag blir bara så lack ibland på att  barnomsorgen ska ta hand om de mesta fram till barnen är 18 år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0