Jun. 26, 2014

själva bröllopet

mer bilder

bryllup

Vilket vackert bröllop jag var på i lördags, i Danmark utanför Hilleröd. godnatt, gråtfärdig tal från barnen och ett fint brudpar.

Fantastiskt Mat och stämning. dans till 5 på morgonen och då var natten upp och ner för ju ville inte åka och lägga mig.

Vill också gifta mig nu.
På hemresan var jag trött men lyckades ändå investera en hudkräm från The body shop på taxfree.

frukosten på söndagen i Danmark.

brudparet

midsommardagen

Igår var de midsommar, något som jag inte direkt märkte av eftersom jag arbetade och kom inte därifrån före 19. jobbade för övrigt i klänning, blommor i håret och klackar såklart, man får passa på när man får.

viola hade dansat kring midsommarstången med kusinen fredrik bland annat.

Jag bidrog med lite spelande i hamnen tillsammans med gubbarna och det blev vals på bryggan. mysigt. vädret var ju kanon. varmt och inte alls så blåsigt.

vi tog 23:10 färjan till knipplat, lämnade viola hos mormor vilket alltid känns lika konstigt.

Steg opp 07 imorse för att ta färjan en timme senare, här sitter jag i bilen påväg till Danmark till bröllop och de ska verkligen bli intressant. hoppas på fint väder och en fantastisk kväll med danskar som jag inte förstår vad de säger, inte med deras accent.

Jun. 17, 2014

Barnen sover (inkluderat att mats är ett barn) vilket inte alls känns dumt. fotboll på tv och jag hoppas att jag kan fylla i mina ettor (1) på mina Tipslappar. fast de är klart. oddsen blir bättre om det bli kryss eller två (X2). midsommar känns laddat och lite ångest fylld. jag ska jobba några timmar på midsommarafton. de har jag gjort två ggr innan tror jag.

de jobbigaste är att inte hinna dansa med viola och att sedan lämna henne på kvällen kvar på midsommarfirandet på hyppeln. vi ska hem i tid och på midsommardagen ska vi på bröllop, i Danmark. så köra ner dit, bröllop, middag, dans och fest.

pumpade hemmet förut med en lite idé jag fick syn på. De är riktiga rosor, resten får du klura ut själv, snyggt blev det.

Bro 1

Bro frågan.

För att lösa trafikproblemet på 155 an  är inte lätt, framförallt om man inte vill bygga en bro.  Förslaget om att bredda vägen ytterligare och göra ett busskörfält på hjuviksvägen var inte heller bra, eftersom 170 egendomar behöver lösas in.  Kostar inte en villa ca 3 milj i de området. 170*3000000= en halv bro eller plus kostnaden att plöja ner bostäderna och sedan bygga vägen kostar några miljoner till? Att flytta familjer tycker jag inte heller är rätt.

Barn som ska till skolan behöver då också ta sig över fyra körfält låter som en osäker lösning.

I miljösynpunkt hade de väl varit bäst att bygga bron?  Och binda samman björkö med de övriga öarna. Bro från fastlandet till björkö (kortast väg) och från björkö till öckerö.

Var intressant nog på ett möte på ö-ö kommunhus 27/5 där de pratades om att släppa ännu fler  tomter och att bygga bostadsrätter hjälper heller inte trafikfrågan och belastningen på de redan hårt belastade färjorna mellan lilla varholmen och hönö pinan.

Detta ger oss två alternativ att lösa problemet.

1. Bygg en väg över väg 155 från skjuthagen till lilla varholmen.

2. Bygga bro, vilket jag tycker är den mest hållbara lösningen, för boende och miljön.

Bro 2

Sedan tänker jag på småöarna i öckerökommun där tillväxten/inflyttningen bara blir sämre och sämre. Även om det kanske inte är mer en 1000 personer som bor på dessa småöar så hade de varit tråkigt om dessa öar blir helt öde. Tillslut är alla dessa öar utan skolor, mat butiker och åretrunt boende, öde öar.  När jag besöker dessa öar brukar jag tycka att de är något av de mest genuina vi har och de är verkliga pärlor som inte bör bli öde.

I nu läget tror jag många drar sig för att flytta ut och bo året runt eftersom öarnas framtid är oviss samt att de inte kan tänka sig att pendla in till stan.

Bro blir de förr eller senare. Varför dra ut på de tills situationen blir ohållbar?

Två dop senare.

Sitter i bilen påväg hem denna gång. helgen har varit en fest. massa god mat, små nykomlingar som fått namn och många barn framförallt på detta sista dopet.
älskar att komma till landet. allt de gröna och mjuka. allt som doftar och de rikare djurlivet. skulle vilja ha två världar, två hus, två jobb. Har ju massa vänner i Hjo, Töreboda, Skövde.

2 dop på en helg.

Nu sitter vi bilen påväg till Göteborg där min andra broson skall döpas. en tjockt släktkalas på våran sida eftersom jag inte äger fler än tre kussar. ska bli jättekul att träffa dom. Samt att se de lilla knytet döpas inför gud.
efter dopet ska vi flänga iväg till Töreboda och hem till våran kompis björn. sova över natt och sedan på namngivelse för arthur, Nils och johannas andra barn. Sedan hem.

kul att vara kalas fin denna helgen också. nästa helg blir det bröllop i Danmark så vi har inte klätt upp oss färdigt en på ett tag.

Igår fiskade jag och viola krabbor.

en perfekt dag

började med att hänga en timme med viola på hennes förskola. alltid intressant att se hur verksamheten fungerar. viola har varit ledsen de senaste två gångerna jag lämnat vilket är jobbigt för mitt mammahjärta. de är nog bara en fas, eller?

efter lämning hann jag åka och handla en av 2doppresenter. vi har två dop bara denna helgen! köpte även en lite present till viola för att hon var värd det som jag slog in.

Sedan såg jag Calemero komma in med båten efter nattens fiske efter havskräfta så jag störde honom med dumma fråga. Calemero har jag lärt känna via jobbet, han är typ en go gubbe på 50år.

han hade fått ven "ruga" (knut).på garnet så han la ut de på asfalten och jag började fort plocka upp döda små fiskar som är bra att ha när man fiskar krabbor. dessutom blev jag kär i en stor sjöstjärna som mats sedan kom in och lämna till mig, gissa om jag blev överlycklig. en sån stor sjöstjärna har jag aldrig sett innan.

inte nog med detta så åkte jag och mats ut med båten själva en timme på kvällen och fick upp två makrillar på tre minuter. Sen hämta viola och tog färjan hem för att steka makrill till kvällsmat.

jobbat vilket känns som en evighet i detta vädret och mina älsklingar kom och besökte mig och jag fick bjuda dom på glass.

viola påväg till dagis en solig morgon

knippla hamn en solig och varm morgon.

färjan

Calemero båt

Den stora sjöstjärna i nätet

kvällsfiske över ett stilla hav. så vackert.

helgens bravader

i torsdags körde vi upp till Falköping för att sova en natt och sedan åka tåget ner till Göteborg jag och mats.

I Göteborg checkade vi på centralt belägna hotellet elite park hotel på avenyn.

la oss och vilade i två timmar, tog ett bad och gav oss sedan ut på stan. åt mat på resturang, och hängde på barer i ovädret.

hela kvällen var väldans lyckad och vi var tillbaka i sängen 04.

på lördag tog jag bussen till jobbet och mats tog tåget upp till viola.

Ångest

så himla fint ute ikväll men jag har sovit 6 på 48 timmar. kom hem från jobbet för en stund sedan. drar ner rullgardinen och hoppas de regnar ist. vill bara ut å gå. möta lite människor men orkar verkligen inte. imon kommer mina älsklingar hem. Godnatt.

hit The road

Nu är vi äntligen påväg mot lite roligheter igen. sitter i bilen mats kör. ska till Falköping och grilla och sova en natt hos svärföräldrarna. sen ska de ha viola imon när vi tar tåget till Göteborg och bor på park elite hotel och gör staden lite osäkrare.

gud vad vackert det är på landet i denna årstiden. ibland förstår jag inte varför jag flyttade här ifrån. saknart

Amma

Amning
är ofta ett hett ämne.
Jag tycker amning är jätte fint och jätte mysigt, men vet inte varför jag själv gav upp egentligen. Viola. Blev aldrig mätt på mig och hon inprincip bodde vid bröstet vad jag minns de. Jag ammade i tre månader. Ersättningen blev hon mättare av och mats kunde hjälpa till lite mer. De känns ändå lite fel i efterhand att ge upp och ge henne ersättning så fort.
Om mamman mår bra brukar bebisen också må bäst har jag tänkt.
Tycker heller inte de är äckligt eller konstigt att amma länge. Samma där mår mamman bra mår barnet bra och mjölk är nyttigt, inte minst mammAs mjölk. Gör som man vill.
Amma mer offentligt , vad. Är de för fel på folk som blir upprörda för att man matar sitt barn på spårvagnen. Så är de bara.
Lite bröst. Som om ingen har sett de.
Alla har sugit på mammas bröst , inget konstigt.
När nästa unge vill jag amma länge, hur många ggr i livet får man uppleva att amma lixom.
När de nu blir.

måndag

jobbat. en jobb dag till flera dagar ledigt och på fredagen blir de festande i Göteborg och hotellnatt på inget mindre en park elite längst upp på avenyn. flått är gott. längtar.

Bilder från morgonen. strålande sol. vindstilla och varmt. perfekt att jobba.