Köpehamn 21/6

Vi vaknade först av oss själva vid nio tiden på morgonen, vi åt utav den goda hotell frukosten långt och länge och gick sedan tillbaka till rummet. Jag finslipade lite på mitt utseende och packade min stora handväska med kartor, alvedon (man vet aldrig), nässpray, extra tröja, handsprit, plånkan och massa annat nödvändigt.  Sedan begav vi oss ut i Köpenhamns vardag. Vi startade med att gå hela Östergade igen, och sedan kom vi till Cafe Norden där vi åt dagen färpå och till sist hamnade vi på museet vi ville besöka. Gunnies world record musem.  Dit kan man gå om man är under 12 år konstatrade vi efter åt, men gjort är gjort. Efter det gick vi och drack varsin svalkande dryck, jag vatten och Mats  tog något alkohol haltigt. Vi gick vägen  längs med Ströget som gatan heter och ströget är ju en av det mest  besökta platserna i Danmark.
Museet hade världens (dåvarande) längsta man

Jag med mannen som bara åt skrot

Ströget i Nyhavn

Ströget i Nyhavn



Efter att sett en del av de platser man "måste" se när man är i Köpenhamn som Ströget, Drottningens trädgård, Kronjuvelerna, Två utav Köpenhamns top resturanger, Christiania, Några torg, Drottningens Soldater, Slottet, Lilla havsfrun så var jag rejält trött i mina små fötter. Såhär kommer nu bara ett bildregn som förklarar alltsammans.
'
Drottningen hade visst beådrat sina soldater att ta en promenad.

Vi var och besökte en av alla de vackra kyrkorna ano: 1743 Ser ni de svarta strecket Mats i mitten?

I mitten av Drottninges trädgård som en är park ligger slottet där Kronjuvelerna bevaras som man får kika på

Jag i Drottningnes trädgård

Ett fint torg, tror det var Rådhus toget och mannen på hästen är Köpenhamns grundare.

Fristaden christiania som ligger nära Christianshavn, här är det mesta "lagligt" Cannabis och hach säljs och brukas öppet. Annrs är det ett rätt så mysigt och lummigt kvarter med många turister.

Ida Davidsen måste besökas för att äta smörre bröd, men boka i tid, flera månader innan kan vara bra under högsäsong.

Smarriga smörre bröd med lite bröd och massa pålägg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0