de där med hästkött


 
Alla åt utan Conny, för de var hans Ponny.
 
 
Till och börja med är det självklart fel att maten har varit felmärkt, hästkött och nötkött är ju helt olika kött.  
MEN. Vem har sagt att hästkött är mindre bra kött ? Jag kan nog tycka tvärtom. Till skillnad från nötkött så har ju hästar i många fall en annan "uppgift" en att bara gödas, växa och sedan slaktas som köttdjuren (kor). Hästar stimuleras, får gå mer ute och oftast tränas och bygga muskelmassa, vilket aldrig är fel. de äter ju inprincip samma som kor, de har inte samma matsmältningssystem som de flesta klövdjur som vi äter har. Deras tarmsystem är mer  som kaniner(säger jag, djurvårdare som jag i grunden är). Djur som tränar sina muskler får fibrigare kött och rödare kött, rätt kött är ju gött. 
Jag har träffat många som påstår säg att de aldrig skulle stoppa en häst i munnen, why not?  Precis som deras kött skulle vara orent?  Kan inte minnas när eller om jag åt häst kött senast (äter ju inte produktions kött)  Men jag skulle nog tänka mig att äta de för att hästar framförallt många ggr har ett värdigare liv en vad många kossor är i närheten av att få. 
 
Hur tänker du nu?
 
 
Jag rider  min sköthäst, Svante

Kommentarer
Postat av: Emma

Enkelt, jag äter inte husdjur, och för mig har hästen samma status som hund eller katt... Sen spelar inte köttets karaktär någon roll för mig...

2013-02-15 @ 21:49:41
Postat av: Tessan

Helt rätt!
Testa gustafs korv, rent häst kött ;) faktiskt god. Dock e d ju mass producerat :/
Men testa!

2013-02-15 @ 22:06:37
Postat av: Anonym

Fast var inte det värsta med grejen egentligen att man ger andra mediciner till häst än till nöt och genom sälja häst som nöt så har man ingen koll på vad köttet kan innehålla. Men efter som att det tydligen är mycket mer synd om hästar än andra djur så verkar den aspekten ha glömts bort...

2013-02-16 @ 10:17:02
URL: http://sofiasord.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0