Jag har valt skola

Jag har valt skola åt min dotter.  Efter sett tre av valmöjligheterna av skolor (förutom friskolor,  vilket är kristna skolor). 

Hälsö skola,  vilket har varit min tanke från första början.  En liten skola, med just nu endast 41 elever,  verkar i mångas ögon som en, väldigt liten skola så är den hur magnifik och mysig som helst.  Förutom personaltätheten, genuint och personlig, så kan jag ju berätta att på knipplaskola går de bara 20 elever 1-12år och Rörö 25 elever 1-12 år. Bra? 

Jag har själv gått på hälsöskola 7-12år stormtrivts med pedagogerna,  den mysiga och hemtrevliga atmosfären men också blivit totalt mobbad och utfryst. 

Under många raster tillbringat på toaletterna bara för att inte finnas och sluppit undan plågoandar.  Vilket idag vänt mig till hur en liten skola faktiskt ger en helt annan syn på människkovärde och respekt jämt emot vuxna såsom medkamrater. 

Alla hjälper alla.  
En situation som idag. "Hej vad heter du" , inte "vem f*n är du" såsom barnen bemött mig på en annan skola i kommunen med mycket större upptagningsområde.  

Barnen bemötte mig med nyfikenhet,  respekt (jämt emot en vuxen) och omtanke mot vad jag är van vid. De hårda byttes mot de mjukna och ett omhändertagande där barn kunde rätta mig i min nya osäkerhet.  

Jag var van emot korsbergaskola. Där var likt mot den skolan jag var på idag.  Ingen barnindustri där barnen förvaras när de vuxna arbetar,  utan de tyckte om att vara här och nu. .

Här sparas de verken på flirtkulor eller fantasi, hör finns tusen möjligheter och lite till.  Till och med mina gamla spel och leksaker fanns kvar sedan jag gick i skolan där vilket genast gjorde de hela mycket roligare. 

Jag ville själv sätta mig ner på knä och börja bygga på kulbanan som inte ens säljs länge. Spelade ett av mina favorit spel som jag tyckte när jag var liten.  

Barnen var nästan  overkligt trevliga och berättade om sig själva och var ärliga hur fritidsverksamheten fungerade.  

De var lämgesedan något kändes så rätt i mig och jag har verkligen saknat de, tydligen. 

en tydlig situation på denna skola hände ofta på bandy/fotbolls 
plan när någon 'skadade" sig var att barnen först var framme.  
Ja varför inte,  en skråma. De är inget en pedagog kan bota utan något som händer i leken och som en god kamrat kan man inget annat än att bry sig om sin medspelare.  

En bra syn tycker jag,  som var lite ny men mycket vettig  

ser fram att vara.vikarie på mitt nya jobb imon med ♡♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0