Dag 03 - Mina föräldrar

Dag 03 - Mina föräldrar

Har en far som heter Robert Björn Fredrik af Ekström han är född 1949 i Göteborg. Han hade en mamma som hette Gunnel och en pappa som hette Björn. Min pappa var ensam barn och jag vet inget hur han var som barn eller vad som hände i hans barndom men det är ju ganska ointressant för er.  Han är ren Göteborgare det är allt jag kan säga. Som barn var han på Rörö under sommrarna (grannön till ön mina föräldrar bor på nu). Han gick väl i skolan som alla andra, och gav sig sedan ut på de sju haven.  Vet att han bland annat var i Afrika med båt och gjorde något.  Han  sadlade om till skidlärare och reseguide för fjäll turister i  Alperna, Hemsedal och i Sverige.  Det var så han träffade mamma, genom skidorna, i liften någonstans. En minut efter var min syster "gjord", nej jag skojja bara.

Pappa är idag kock och har drivit några stycken resturanger runt om i Göteborg. Han var mycket duktig kock. Mycket framgågnsrik, mycket omtyckt och känd i en del kretsar.  När jag var liten såg jag inte pappa så mycket för han jobbade verklien jätte mycket.
Ibland var jag med honom på resturangerna och lekte, hjälpte till, hade kalas när jag fyllde år, tog kakor hur många jag ville, åt glass, drack läsk och hjälpte personalen att bära saker, hålla saker men det roligaste av allt var att göra stora lass med såser i dom gigantiska grytorna. När jag blev äldre hjälpte jag till i kassan, servisen och i disken.

Pappa bara älskar att laga mat, och det gör jag med. Ett flertal "fina" männsískor besökte resturangerna och villa ha "Robbans mat"  bla. kungen älskade pappas fiskskoppa och åt den  så ofta han var i Göteborg.  En gång fick jag vara med och träffa kungen och servera honom. Pappa sa att det var viktigt att jag neg när jag hälsade på kungen, och han strök barnförklädet jag hade på resturangen extra noga den gången.

Det är bodå positivt och negativt att ha en pappa som jobbar så mycket. Vi hade det väl rätt bra ställt, det var roligt att följa med han till jobbet,  men det var mycket han missade. Skolavslutningar, jag missade ridlektioner för han hann inte hämta mig, uppvisningar, läxor, se mig växa helt enkelt. Tur att man har kamera :)

Mamma då. Hon är född 1953 i Habo i Jönköpingslän. Hon är kort, blond och lite rund.  Hon har alltid jobbat med barn på olika sätt och vis. Varit dagmamma, varit dagisfröken, jobbat med handikappade barn, varit lärare, fritidsledare och nu är hon specialpedagog (barn med speciella behov)  i grundskolan. Min mamma är en väldigt glad och alert person utåt. Hon tycker om att "lyxa till det" och allt ska se så bra ut.  Jag ser mig själv i min mamma ganska ofta, jag är rätt lik henne i sättet tror jag. Glad, ärlig, vågar ta plats, stressad, allert och är alltid ute i god tid.



Min mamma och deras hund håkan när han var valp. Håkan är född hemma hos mig då Lexi är hennes mamma (mats hund) och Smootihe (min hund) är pappa till Håkan, så dom träffas rätt ofta än idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0