Dag 08 - Min tro eller livsfilosofi

Dag 08 - Min tro eller livsfilosofi

Ha ha,  ett favoritämne!  Det enda jag tycker man kan tro på, är sig själv!  Jag tror inte det finns några heliga andar som vakar över mig och ger mig nio liv eller räddar mig från olyckor. Mer än så vill jag inte gå in på min tro på saker och ting för då kommer jag bara skriva massa dumma saker som kan göra många väldigt upprörda.

Vad det gäller livsfilosofi så ser jag människan som ett djur och inget annat. Ett översmart djur som sakta men säkert  utplånar sig själv, och det rör inte mig i ryggen. Naturen har sin gång. Många människor sneda tänkande gör mig ilsken och förbannad på vårat samhälle så jag förösker inte tänka på det så mycket.  Att prata om likavärde, jämnställdhet och lika vilkor för alla tycker jag bra är pinsamt eftersom jag ser alla som en egen indivind, så även djur. Alla ha val och har rätt att välja. Så får ju männikan ha det, inte sant!?  Våra djur har inget val, det väljer inte ens att bli födda, det bara avlas för att få den bästa produkten som vi sen kan utnyttja för att mätta oss.

Människors ovetande vad de gör med planeten, tellus. Vad vi gör med djur som har minst lika mycket känslor som oss själva. Ovetande om vad saker och ting kommer ifrån, vad det har varit för något, vad de gått igenom, vilka val den har haft osv. Sanningen är ju att det inte finns några val att välja, kanske därför vi skjuter det ifrån oss. Detta äcklar mig extremt. Jag kan bli så förbannad när jag ser något ta en fläskfile på ICA så jag skulle helst vilja konfrontera personen och förklara vad den grisen har fått gjort och inte gjort i sitt liv.

Själv äter jag bara vilt och vissa fisksorter. Alla har inte tillgång att äta vilt, jag vet. Kommer aldrig ha.  Viltet har gjort val, en resa, bestämt sig, ändrat sig, kämpat kanske älskat, saknat och allt det där som vi människor har friheten att känna. Är inte det på lika vilkor för bägge individer?

Jag är väl lite sån att "Händer det så händer det" inget vi kan göra åt det, ta det som det kommer, allt har väl ändå en mening, kanske?  Som sagt jag bryr mig inte så mycket, på allas lika vilkor, alla bör ha samma val, låt naturen ha sin gång, det är min filosofi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0