Då pappa och jag lagar mat

För en vecka sen var jag ju hemma hos min mor och far utanför Göteborg. Pappa hade en beställning på ön till 120pers som vi skulle göra mat till senare på kvällen. Vi förberedde maten på dagen, och tur var väl det ^^.

Fläktn i köket vi var i, var helt kaputt och ville inte funka alls, vi som skulle steka 25kg kött :S Sagt är gjort och köttet lades i de stora stekbordet. Oj oj oj sicken rök utveckling säger jag bara!

Jag har aldrig rökdykt eller  varit i en rökfylld lokal men nu fick jag känna på det.  Brand alarmet började tjuta mitt i allt. Efter 15minuter såg jag inte min far som stod mindre än 1,5 meter ifrån mig. Helt otroligt!  För att hitta pappa fick jag söka mig ner på golvet för att se hans skor långt därborta (långtborta då var ca 2meter) På golvet var det inte alls lika mycket rök.

Vihittade inte råvrarorna vi jobbade med, hittade inte verktygen i köket eller en mindre hade vi svårt att hitta varandra även om inte rummet var större en 30kvm. Helt sjukt. Nu förstod jag att många blir förvirrade när det börjar brinna och bli en sådan branduteckling, att man inte hittar ut, att man får svårt att andas och dör. Innan tänkte jag "hur svårt kan det vara att ta sig ut" men nu förstod jag när jag fick känna på det genom att steka 25kg kött utan fläkt.

Pappa han bara skrattade de 60 långa minuterna som röken var, han tyckte det var jätte komiskt. Shit vad jag luktade  mat os sedan. Men middagen blev klar, den var lyckad och god.


När oset hade lagt sig såg köttet ut såhär.

"pappa var är du" Värre än såhär var det, men då fattade man inte vad jag tog kort på, en grå massa bara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0