gravid i vecka 29

Barnet:

27 cm och cirka 1.2 kg.

Barnet kissar och dricker 0.5 liter fostervatten varje dag. Dess huvud är stort i förhållande till resten av kroppen och det är fortfarande magert utan underhudsfett. Än kan det fritt ändra 
läge och slå kullerbyttor i mammas mage. Det är vanligt att barnet vid den här tiden 
sparkar mycket men en del barn är mer stillsamma än andra.

Mamman:

Åderbråck

Om du är stressad eller upprörd reagerar barnet troligen på de stresshormoner som frigörs och cirkulerar över till barnet via moderkakan. Prova att lugna barnet genom att ta några lugnande 
andetag och slappna av. Prata lugnande, stryk över magen och rör dig mjukt så kommer de flesta barn till ro igen. Precis som efter födelsen. Det är högst individuellt hur stor mage du har. Även om måttet på tillväxtkurvan ligger högt så behöver ditt barn inte vara särskilt stort. Det växande barnet blir allt mer utrymmeskrävande och pressar dina inre organ åt sidan. Livmodern trycker 
nedåt mot de stora blodkärlen. En del kvinnor får synligare, mer markerade blodkärl på benen och i ljumskarna. Hos en del gravida uppstår åderbråck eller hemorrojder. Riktigt stora åderbråck 
försvinner inte av sig själv. Det går i så fall att operera men inte förrän det har gått några månader efter förlossningen. Några blir bara mer svullna i benen och i fötterna när vätska från de överbelastade blodkärlen tränger ut i vävnaderna. Är det besvärligt kan det hjälpa att sitta en 
stund med benen i högläge. På Apoteket finns särskilda stödstrumpor att köpa. 
De underlättar återflödet av blod från fötterna och uppåt.

Jag säger bara det, halsbränna, halsbränna och åter halsbränna, inte alls speciellt mysigt. Tyngden som spänner runt magen framåt kvällen är obehagligt, känns som jag komemr spricka.  Men på dagarna går det bra.
Magen är nu 102cm rund :) Jag äter nu flera ggr om dagen då det inte får plats så mycket varje gång. Tar mina järntabletter och rör på mig när jag orkar, går gärna lite lugnare promenader. Jag känner av sammandragningar någon eller några gånger varje dag.  Lite läskigt, det påminner om hur nära det kan vara.  Barnet kan ju födas nu om den vill och dessutom har den mycket goda chanser att överleva. Barnet är mycket aktivt när det väl är vaket eller vad jag ska säga. Den sparkar, slår med händerna och gör kullebyttor så nästan jag börjar hissna och får hålla mig i något.  En ny hobby den lill* har fått är att sparka på min urinblåsa. Barnet ligger mest på min högra sida utav magen  och jag har lätt för att hitta min bebis för det är som en hård klump i magen som inte går att missa när man "klämmer efter". Denna lönen blir det till att köpa stödstrumpor till mig :)

Kommentarer
Postat av: E.K - Mamma till Alicia & lillen i magen

Fin blogg :)

2011-07-26 @ 13:00:41
URL: http://eekk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0