Vecka 28 och 88 dagar kvar till BF

Jag är fortfarande en glad flodhäst. Jag har 12 veckor kvar till BF :D och det känns både nära men ändå långt borta, tror att den sista tiden kommer gå fort nu. Jag har gått in i den tredje och sista trimestern, varför heter det så och vad menas med det? När Juli månad är över ska jag kontakta lönekontoret och be dem göra ett ark till mig där det står hur mycket jag tjänat under årets gång och sedan ska jag prata med min andra chef så jag får ett likadant papper därifrån. Hoppas det går bra och att jag inte får något motstridigt för det orkar jag inte med.
Spänd och början på ådrig bebismage men men.

Barnet

Nu har barnet stora chanser att överleva om det skulle komma. Barnet har ökat i vikt cirka tio gånger de senaste elva veckorna.

Barnet kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta barn brukar sedan lägga sig tillrätta med huvudet nedåt i födelsekanalen fast en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan man försöka vända barnet när det är ca 1 månad kvar till förlossningen. Hjärnan börjar forma de olika vecken. Hittills har den varit ganska slät.

Vikt 1 200 gram.

Mamma

Nu börjar tredje trimestern, den sista tredjedelen av graviditeten. Brösten kan börja läcka mjölk. Du kan ha ökat åtta till elva kilo eller mer. En del kvinnor kan känna sig  stora och tunga och ha svårt att röra sig obehindrat. Känsloyttringar och reaktioner kan åter bli starka som i första trimestern.

 

 

Ja tung känner jag mig, mina ben får en viss tendens till att svullna till slutet av dagen. Jag sitter hellre en står vilken kan bero på att jag gått upp två kilo på bara en månad nu. Jag har allt som allt gått upp ca åtta kilo nu och ska till BM imon. Ska framförallt kolla om mitt hjärnvärde gått upp (hoppas hoppas annars ligger jag risigt till)  och lyssna på bebbeens hjärta också såklart.  Tänk snart ska jag börja gå dit varannan vecka fram till förlossning, tror att föräldragruppen börjar om en månad också.  Det ska bli intressant. Jag har fundering på att skriva ett förlossningsbrev. Brukar man skriva förlossningsbrev?. Har allt oftare sammandragningar (tror att det är det) för hela magen blir spänd, det gör inte ont men jag kröker mig gärna något framåt när jag väl har dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0