Apophis, asteroiden som kan träffa tellus

Asteroiden, som upptäcktes 2004, är ett Jordnära objekt (NEO-near earth objects) och en aten-asteroid. Den följer en bana som gör att den korsar jordens bana två gånger för varje varv under sin omloppstid på 323 dagar och därvid regelbundet kan komma att passera mycket nära jorden. Nästa gång den kommer i jordens närhet blir fredagen den 13 april 2029 och avståndet kommer då att vara cirka 30 000 km - bara en tiondel av avståndet mellan jorden och månen. Vid senare passager, i synnerhet 2036, finns en mycket liten risk för att Apophis träffar jorden. Risken för kollision vid denna passage uppskattas till 1 på 250 000 (okt 2009).
Vad är Near Earth Objects (= nära jorden objekt)?
Near earth obejcts, NEO, är kometer och asteroider som har knuffats (gravitationellt) av en planet eller annan himlakropp. Denna knuff resulterar till att kometen eller asteroiden får en bana kring jorden och grannplaneterna. Jupiter som är solsystemets största planet, samlar ihop dem flesta asteroiderna. Detta tack vare dess starka gravitation. Utan Jupiter och gasjättarna hade vi nog träffats väldigt ofta av asteroider eller kometer.
Denna asteroid upptäcktes år 2004, av Roy A. Tucker, David J. Tholen, och Fabrizio Bernardi. Dendöptes efter egyptiernas dödsgud och när astronomerna hittade den sa man att Apophis är en domedags asteroid. Likt många andra objekt i rymden har den ett andra namn, 99942 Apophis (2004 MN4). Apophis är med i en grupp som heter Atengruppen. Alla objekt i Atengruppen (Aten group) har en omloppsbana inuti jordens. När den upptäcktes sade man att den i framtiden kommer att ha 2,7 % chans att träffa jorden. Med andra ord behöver man inte vara orolig över att den ska träffa oss. Men det är dess storlek på 270 meter och massa på 2×1010 kg som oroar forskarna. Den följer en bana som gör att den passerar jorden väldigt nära vart 1500:e år. Nästa gång den kommer i jordens närhet blir fredagen den 13 april 2029 och avståndet kommer då att vara cirka 30 000 km över jordens yta, vilket bara är en tiondel av avståndet mellan jorden och dess satellit månen.
2029 kan den träffa något som kallas för a gravitational keyhole, vilket på svenska kan översättas till ett gravitationellt nyckelhål. Dess bana kan ändras, och då kan den färdas mot jorden istället! Vad som kommer att hända år 2029 är fortfarande oklart, kanske sker ingenting. Men det forskarna är säkra på är att den någon gång i framtiden kommer att träffa något i rymden. Om det är jorden eller ej kan man inte avgöra än.
Hur farlig är nu denna asteroid? Enligt NASA:s beräkningar kan en kollision med jorden utplåna ungefär 10-25% av livet. Detta är mycket! En sådan här nära passage gör att man kan se asteroiden med blotta ögat, även i dagsljus

Hur skyddar vi oss mot Apophis?
1. Kärnkraft: Precis som i filmen Armageddon så spränger vi helt enkelt asteroiden mitt itu. Denna metod använder man som sista utväg, när ingen annan metod fungerar. Forskarna har räknat ut att det behövs ungefär 6 kärnbomber för att klara av Apophis.
2. Upphetta asteroiden med solljus: Som man gör när man använder ett förstoringsglas och bränner ett papper t.ex. Den här gången riktar man rymdfärjor med speciella maskiner som riktar en koncentrerad stråle från solen mot asteroiden. Isen på asteroiden kommer då att smälta och bli till ånga.