tiden på BB

När Viola var född gick hela min nya lilla familj och duschade, eller asså jag duschade.
Sedan gick vi tillbaka till salen där Viola föddes och vi fick en sådan silver bricka med fina smörgåsar och chamnpangeglas och i dom var det äppeldricka. Viola blev vägd och mätt sedan skulle vi få komma upp till BB.

Eller Barn Börds huset som förkortnigen betyder, fult va ?
Två timmar efter att Viola var född så hämtade de oss och ett par till med våra nya små liv och visade oss upp till BB. BB låg någon våning upp och vi fick gå igenom korridorer och åka hiss, första gången viola fick åka hiss tänkte jag då.  När vi väl kom upp till BB var klockan runt fyra på morgonen, hon som hämtade oss visade oss runt till köket, till sällskapsrummet, till där läkaren höll hus, var barnmorksorna höll hus, hon pratade om rutiner på BB om hur jag skulle sköta Viola osv. Jag tog inte ens in hälften av de hon sa, förstod faktiskt inte ens varför hon skulle ge oss all den infon mitt i natten och då man samtidigt hade tankar på tusen andra saker ön just deras rutiner och hur vi skulle sköta Violas navel osv. de kunde dom väl förklarat till mig på morgonen istället. Jag ville bara få vila.

Hin visade i vilket rum jag skulle sova. Jag öppnade dörren och där inne fanns fyra sängar var av en var upptagen av någon kvinna som kunde de där med att SNARKA. Jag som verkligen avskyr människor som snarkar sådär högt, men vad gör man, det ör ju inte direkt att man väcker personer och säger "du snarkar kan du sluta med det?" . Det är ju inte så lätt att sluta snarka. Men men, de var väl bara att gilla läget och hoppas få sig inte blund iaf.

Mats fick inte ligga över, de fanns inga "par rum" lediga. Jag som annasr brukar ha sådan seperationsångest från honom orkade inte ens med att gråta för de tråkiga beskedet, vad skulle de tjäna till lixom.
Jag bad Mats  ha Viola medans jag gick ut och ringde några samtal sådär fem på morgonen. När jag var klar med det var Mats tvungen att åka. Han lovade att komma tillbaka till elva morgonen därpå för då skulle Viola besiktigast  av läkare för första gången.

Natten blev lång, jag somnade nog inte mer en 30 minuter.  Viola började gråta vid  sex tiden och jag visste inte vad jag skulle göra med henne, skulle jag ta i henne, skulle jag ringa på klockan och be personalen ta hand om henne, skulle jag ta upp henne eller vad skulle jag göra egentligen. Efter att pratat vett med mig själv om att det var mitt barn och dax att ta ansvar över henne. Jag tog försiktigt upp de lilla byltet och la henne hos mig i sängen och då tystna hon. Jag låg sedan blixtstilla för att inte väcka henne.


Morgonen den 14okt, klockan var runt åtta på morgonen, jag var ledsen, chockad över att allt gick så fort på slutet. Plötsligt låg de bara en bebis där, sedan upp på BB, in på ett rum och sedan var de godnatt, var lixom förvirrad.  Barnmorskan som kom in till mig sa att jag skulle få prata med någon, vilket hon sedan glömde bort och jag fick aldrig prata med någon av personalen. Däremot som bodde de ju en till kvinna på rummet och hennes fyra veckor förtidigt födda bebis som hade gulsot. Det var hennes tvåa och hon ver verkligen super trevlig och jätte lätt att prata med.  Tur att jag hade henne där för hon var den enda utav de kvinnor som bodde på BB som jag  pratade med.  Hon gav  mig massa tips och råd om allt möjligt och hon brydde sig. De kom olika barnmorksor eller barnskötare varje gång de skulle prata med mig. Viola blev tempad, för låg temp och hon fick ligga på en madrass som var värme i för att få upp sin temp. Sköterskan förklarade att vi skulle få bli kvar åtminstonde en natt till, dels för att Violas temp var låg, dels för att jag inte hunnit få någon antibiotika innan förlossningen och dels så väntade vi svar på några blodprover.

Läkarundersökningen gick också dåligt och Viola klarade inte den fösta besiktningen. Läkaren tyckte hon andandes oregelbundet och att hon inte kunde skrika, vilket hon inte heller kunde. Hon bara knorrade när hon skulle skrika, antagligen hade väl inte hennes lungor vant sig. Så hon fick ta blodprover för att se att hon inte hade någon allvaligare åkomma i kroppen.

Mats åkte hem vid sju tiden på kvällen. Innan han åkte var jag nere på pressbyrån och handlade lite ätbart eftersom maten för kvällen inte alls föll mig i smaken. Jag hade dessutom beställt vegitarisk kost.  Min aptit för mat var inte så stor överhuvudtaget så jag köpte en liten yoghurt och åt som kvällsmat.

Natt två, sov dåligt igen. Mats kom vid nio tiden på morgonen. Vi fick åka hem på eftermiddagen men komma tillbaka efter bara två dagar för att se att vi alla mådde bra och Viola förhppnigsvis skulle bli utskiven. Blodprover och allt annat såg bra ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0