Hur laddar jag inför förlossning

Ja det kan man fråga sig. Det är ju inte så att jag övar på olika stilar och sätt att föda på utan jag övar mer mentalt tror jag. För mig är det alltid så viktigt hur jag representerar mig själv, alltid. Jag är den jag är och vill inte ge dig någon skev bild om att jag skulle vara någon annan en just den jag är, så därför. Jag har packat med mig "egna" kläder som jag kommer ha på mig under förlossningen, eller snarare innan eftersom jag skulle inte bli förvånad om jag kommer kasta av mig kläderna i jobbiga stunder.  Alltså trosor, vitt linne, och vita sköna knästrumpor. Jag har vaxat benen för att känna mig ren och fräch och att inte i sista stund sitta och raka benen. Jag tar hand om mina hud genom inpackningar både till håret, ansiktet och fötterna föratt återigen känna mig riktigt bekväm med mig själv. Sedan smörjer jag ofta in kroppen med Body Butter från Body Shop och efter det lägger jag body lotion med lätt brun-utan-sol i så man inte ligger där sjukligt blek. ja ja jag erkänner att jag är rätt så löjlig men som safr jag vill bara representera mig själv som den jag är och trivs med. Jag har köpt lite nya mjuka byxor att ha på mig på BB och även hemma den första tiden.



jag har läst på väldigt mycket om och kring förlossningen vad skom händer, vad som kan hända, de olika faserna, olika smärtlindringar osv. Det känner jag mig säker med och det får man ju bara ta det som det kommer. 
Övar andningsteknik när jag får jobbiga förvärkar eller foglossning så den tror jag att jag kommer långt med.
Smärtlindring som jag kommer ta om tillfälle ges är:

EDA
Sterila kvaddlar
Lustgas
Massage
Bad
Dusch


Sambons huvuduppgifter:
Packa det sista.
Packa med mig, väskan och babyskyddet i bilen.
Pengar till parkering och pengar till ev. mat
Massera mig
Dryck som jag kan tänkas vilja ha är Brämhults juice, coca cola eller isvatten.
Mat som jag skulle vilja ha är Risifrutti, smörgås och frukt.
Förutom detta har jag köpt något slags dopningsprepparat från ICA som är tabletter som innehåller druvsocker.



vecka 39 (38+6)


Kommentarer
Postat av: Hanna

Självklart ska man vara sig själv, även under denna tiden i ens liv! :)



Jag blev erbjuden EDA trots BM skrev det i min journal att jag inte ville ha den. men under det stadiet i förlossningen kunde jag inte säga emot det. Men som tur var gick min förlossning snabbare än vad läkaren hann med. Så jag blev erbjuden livmoderhalsbedövning, paracervikalblockad, PCB. Istället. Och är jättenöjd med den. men den'håller bara i 1½ timme ca. Sen får man ta om den om man vill ha mer hjälp.

Inte alla som vet om att den finns ;) Är en lokalbedövning typ :)



Lycka till.

Kram

2011-10-08 @ 15:31:23
URL: http://hanniie1.blogspot.com
Postat av: Malin

jo men barnmoskan prata om den lokalbedövning, låter också smärtsam att lägga. eller? Vill ha sterila kvaddlar.

2011-10-09 @ 09:19:06
Postat av: Emma

Du är inte löjlig; jag håller också på och fixar och grejar med hud och hår nu inför förlossningen (BF i morgon). Vill vara fräsch när vi åker in! ;)

2011-10-11 @ 11:45:36
URL: http://lifeasemmaknowit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0