väderfenomen när det är som bäst

För er som inte förstått det så älskar ju jag väderomslag. Allt som har med "kraftigt" väder att göra, ovanligt väder, mycket väder och framförallt vädretskrafter. Tror väder faccinerar mig för att väder är något som vi människor inte kan påverka (än). Inatt var det riktigt"malin väder" här.  Vid fyra tiden på morgonen började det regna i stora mängder, och regnet var så öronbedövande så jag var tvungen att stänga fönstret och balkongdörren. Mamma och pappa har plåttak på sitt hus, vilket jag tycker är jätte mysigt för då märker man ju när det regnar. Efter en stund haglade de t och sedan kom det blixt och dunder, Jag såg hur rummet lyste upp och räknade sekunder efter varje blixt för att kunna räkna ut hur långt bort åskan var.



Det är så mycket väder jag har fått vara med om här ute på ön, här slår vädret till med den kraftigaste kraft direkt från Kattegatt, haft ett helt hav att ladda upp med de mest hårdaste vindar.  Jag minns väl Orkanerna som svept in som både gett oss utegångsförbud och fått färjan att bara driva iväg så man kom verken från eller till ön under ett helt dygn. Jag slapp helt enkelt att komma till skolan och mamma och pappa kom inte till jobbet, de ni.  Jag har sett vågor så höga att de bara sköljt över bryggorna och slitit loss en och annan brygga. Jag har upplevt (38m/sek) vindbyar så hårda att segelbåtarna har lagt sig ner tills man ser kölen komma upp från vatnett och sedan skjutit tillbaka ner i vatnett igen.



När jag kikat ut över horisonten har himmlen varit så konstigt gul och sedan har det gått ner svansar från himmlen som vela fått kontakt med jorden, tromber.  Det är inte alla tromber som får riktigt fäste men de som får det kan vara riktigt  farliga att stå i vägen för.  Tromber som rivit upp trädd med rötterna, haft båtar som snurrat upp i luften, takpannor som slitits loss, flaggstänger har välts och alltsammans på mindre än en minut.
ville bara säga det. Att jag älskar väder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0