contagion

Såg just de intressanta pogrammet, vetenskapens värld på SVT (älska SVT)  som handlade om smittsamma, dödliga sjukdomar. Det är tydligen rätt lätt att göra SARS mer aggresiv och smittsam. Tänker om en dödlig sjukdom kommer ut bland oss människor. Som jag alltid sagt, de största hotet mot oss är oss själva. Väder, naturkatastrofer och sjukdomar är väl typ de enda vi inte kan styra över. Foskare gör nu tester på fågelinfluensan, sars och andra dödliga sjukdomar. De gör som aggresiva och gör de mer smittsamma, testet görs på små stackars illrar eftersom deras organ fungerar likadant som hos människan.
De dom kommit fram till är att om dessa virus "kommer ut" så kan vi se spanska sjukan och digerdöden som lindriga och mycket mindre smittsamma en vad dessa nya sjukdomar kan göra. Att över hälften av männskiligheten utrotas minst !  Intressant.  Forskarna ville vara dumma och i detalj redogöra hur de hade gort sjukdomarna mer smittsamma och farliga och redovisa detta i världens två ledande naturskrifter men landens  ledare stoppade dem. Det skulle vara för simpelt för en annan att göra sjukdomarna och sprida dom.

Jag tror förr eller senare kommer detta drabba mänsligheten naturligt, allt har sin gång. De drabbar sälar (sälpesten) ca. var 20onde år och lämlar var fjärde år. För månge på ett ställe om ni frågar mig, att man blir resistent mot de flesta sjukdomar och till slut blandar de sig eller nåt och en ny sjukdom tar liv och ingen överlever den. Det är vad jag tror. Kan hända imon eller om 300år. Vad tog SARS, fågelinfluensan,  svininfluensanEHEC osv vägen förresten?

Vara bara några tankar jag fick när jag såg vetenskapens värld och var tvungen att skriva av mig.

Här är en trailer som handlar om när en epedimi bryter ut. Som snart kommer på Bio.
contagion trailer



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0